top of page
Søk

Urealistisk budsjettforslag

I etterdønningene av FrP sin ulovlige demonstrasjon mot eiendomsskatten i kommunestyremøtet på torsdag, prøver partiets nasjonale nestleder Terje Søviknes å rettferdiggjøre kommunestyregruppen sin aksjon. Til Askøyværingen uttaler han bl.a. følgende:


«Vi er kjent med at Askøy Frp fremmet et helhetlig og godt budsjettforslag for 2025, og det helt uten eiendomsskatt. Dessverre for innbyggerne og næringslivet på Askøy fikk ikke Frp flertall for sitt budsjett.»


Søviknes mener at det er forståelig at FrP ble provosert når de i sluttrunden måtte ta stilling til de to budsjettforslagene som hadde fått flest stemmer når begge disse forslagene hadde eiendomsskatt.


Han mener at situasjonen ble spesielt urimelig for FrP siden de selv hadde fremmet et forslag uten eiendomsskatt. Selv om deres eget forslag falt ut i de innledende rundene, har partiets nestleder forståelse for at det var grunnlag for å bryte loven. En slik lemfeldig holdning til spillereglene er skremmende.


Det virker som om Søviknes prøver å kamuflere FrP sin lovstridige opptreden med at de hadde fremmet et «helhetlig og godt» budsjettforslag.


Etter å ha lest FrP sitt budsjettforslag, er det all grunn til å sette spørsmålstegn ved Søviknes sin karakteristikk. For å sette det på spissen, kan en like gjerne si at budsjettforslaget fra FrP er urealistisk og det tenderer til bruk av monopolpenger.


Det kan trolig også settes spørsmålstegn ved om forslaget fra FrP møter kommunelovens krav til realisme. Det innebærer at det må være sannsynlig at både inntekter og utgifter kan realiseres i planperioden.


Frp sitt forslag bygger på kommunedirektørens forslag om uspesifiserte kutt på nærmere 300 millioner kroner i planperioden. Sektorene barnehage og skole skal bære nesten 90 millioner kroner av dette. Selv om kuttene trolig vil føre til at lovkrav brytes, argumenterer kommunedirektøren med at elev- og barnetallene vil synke i årene som kommer.


FrP støtter tydeligvis kommunedirektørens grunnlag for å kutte i oppvekstsektoren. På tross av dette, legger de likevel inn økt rammetilskudd på 57 millioner kroner som følge av «økt vekst av barnefamilier».


Siden størstedelen av rammetilskuddet følger innbyggertallet, vil inntektsøkningen FrP legger inn være knyttet til en større tilflytting til Askøy enn det Statistisk Sentralbyrås (SSB) analyser legger til grunn.


FrP legger opp til at tilflyttingen skal gi oss ca. 750 flere innbyggere i 2028 enn det kommunedirektøren har lagt opp til. Ett virkemiddel de skal bruke for å oppnå dette, er at kommunen må bli en JA-kommune.


Nå har FrP styrt kommunen siden 2019 uten at det har skapt spesiell folkevekst. Derfor er det påfallende at nå når kommuneøkonomien er i ferd med å kollapse, at de plutselig skal oppnå en folketallsvekst som er nesten det doble av det SSB gir som prognose. Det virker lite realistisk.


FrP legger også inn en betydelig økning i skatteinntektene til kommunen fordi de skal realisere økt vekst. Det er ikke gitt noen spesifikke forklaringer for hvorfor FrP mener at kommunen skal få større skatteinntekter enn det kommunedirektøren har budsjettert med. Det hele baseres på politiske slagord og forhåpninger.


I økonomiplanperioden mener FrP at de kan øke skatteinntektene med nesten 40 millioner kroner. Dette er en spekulativ antakelse.


FrP legger også inn store besparelser på grunnlag av framskrivning av Norges Banks rentebane og et styrket disposisjonsfond. Her er det ifølge FrP 29 millioner kroner å spare i økonomiplanperioden.


Det er uklart hvilken finansekspertise FrP har basert sine framskrivninger på. Mange økonomer mener at rente- og inflasjonsutviklingen vil avhenge av kronekursen og stabiliteten i finansmarkedene. Her er det usikkerhet. Derfor er det spekulativt å legge en annen renteutvikling til grunn enn det kommunedirektøren har lagt inn i sitt budsjettforslag. Det er også verdt å legge vekt på at den hoveddelen av kommunens gjeldsvolum har fastrente.


FrP legger også inn en besparelse på 50 millioner kroner på å konkurranseutsette kommunale tjenester. Er det virkelig mulig å spare så mye på så kort tid?


Horten kommune har nettopp gjennomført en grundig analyse for å finne ut hvor mye det er å spare på konkurranseutsetting. Tjenestene som ble undersøkt var pensjonstjenester, renholdstjenester, teknisk drift, hjemmetjenestene og sykehjemsdrift. Konklusjonen i denne analysen, som ble gjennomført av PwC, er at det er lite å spare på konkurranseutsetting når kommunen i utgangspunktet driver effektivt.


 FrP skryter ofte av at kommunen driver effektivt, og at de gjennom sin styring har bidratt til det. Da blir det spesielt å legge inn så betydelige gevinster ved konkurranseutsetting når det et faglig grunnlag viser at det er lite å hente. Konkurranseutsetting fremstår derfor mer som et politisk mål mer enn en realistisk innsparing.


Det er også mange andre innsparinger i FrP sitt budsjett som kunne vært utfordret, men det vil føre for langt å gjøre det i denne sammenheng. Gjennomgangen over viser at mer enn 150 millioner av inntektsøkningene og kostnadsreduksjonen er så usikre at de trolig ikke lar seg realisere. FrP sitt budsjettforslag vil derfor være i strid med kommunelovens krav om at inntekter og utgifter må være realistiske.


 FrP framstiller sitt urealistiske budsjett uten eiendomsskatt som løsningen på kommunens økonomiske problemer. Det innebærer dessverre at kommunens innbyggere villedes om utfordringene og løsningene. Det er også spesielt når dette urealistiske budsjettet brukes til å markedsføre FrP sine kommunestyrerepresentanter som «martyrer» i etterkant av den merkelige oppførselen i kommunestyremøtet.


Det er vanskelig å forstå at Søviknes lojalt forsvarer sine partifellers lovstridige oppførsel. Spesielt siden forsvaret for den ideologiske motstanden mot eiendomsskatt er basert på et urealistisk, og trolig lovstridig, budsjettforslag.



0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page