Det var en omfattende saksliste som skulle behandles på årets siste kommunestyremøte. Saken om neste års budsjett og økonomiplanen for de neste fire årene, ble diskutert som den siste.
Dette førte til at møtet endte i kaotisk situasjon da FrP sine representanter forlot kommunestyresalen i protest like før den avsluttende stemmegivningen. Det var derfor et amputert kommunestyre som vedtok budsjettet til H, KrF og V.
FrP sitt lovbrudd ved å forlate kommunestyresalen midt i avstemmingen om nytt budsjett, har vært omtalt og diskutert både i medier og sosiale plattformer. I stedet for å diskutere FrP sitt forsøk på å blokkere en demokratisk prosess, synes det som om mange hyller FrP sin udemokratiske aksjon for å markere motstand mot eiendomsskatten.
Det er tydelig at spørsmålet om eiendomsskatt har ført til en isfront mellom H og FrP. Om de finner sammen igjen, er usikkert. På tross av FrP sin «barnslige» og urimelige boikott av budsjettavstemmingen, ble det flertall for budsjettet som H sto i spissen for.
For mange er det vanskelig å forstå hvilke konsekvenser det vedtatte budsjettet vil gi. Siden det vedtatte budsjettet i stor grad bygger på kommunedirektørens forslag, er det klart at det vil bli sterke kutt både i tjenestetilbud og årsverk.
Kommuneøkonomien skal barberes med mer enn 300 millioner de neste fire årene gjennom uspesifiserte innsparinger. For å få balanse mellom tjenesteomfang og økonomi, vil tjenestetilbud legges ned og tallet på ansatte reduseres. Det er ingen tvil om at dette vil bli smertefullt, både for innbyggere og for kommunens medarbeidere.
I lys av den kritisk svake kommuneøkonomien, ville det være naturlig å forvente at kommunestyret brukte alle muligheter for å redusere kommunens kostnader, bl.a. for å styre unna ROBEK-listen. Det var flere saker som ga muligheter for besparelser i siste kommunestyremøte. Det gjaldt kommunal støtte til kommunale og private barnehager, antall flyktninger kommunen vil bosette og bevilgning til utdeling av matkasser i julen.
Til sammen var det mulig å redusere kommunens kostnader med mellom 5 -10 millioner kroner i disse sakene. Askøylisten stemte for at vi måtte realisere disse innsparingene. Flertallet var ikke enig i det.
Når vi ikke benytter enhver mulighet til å redusere kommunens utgiftsnivå, betyr det bare at tøffere og mer inngripende tiltak må tas seinere. Det at man ikke tenker helhetlig på kommuneøkonomien i enkeltsaker, gjør det mer sannsynlig at vi snarlig får en økonomisk kollaps.
Budsjettet og økonomiplanen til Høyre og samarbeidspartiene, har ikke endret vesentlig på kommunedirektørens forslag. De har i stor grad overlatt til administrasjonen å bestemme hva som skal kuttes. Vi mener at dette er en politisk ansvarsfraskrivelse. Askøylisten har i det alternative budsjettforslaget vi var med på, vist hvordan vi vil prioritere innenfor rammene som var tilgjengelige.
Vi har tatt i bruk virkemidler for å slanke kommuneadministrasjonen, og vi har styrket sektorene som leverer lovpålagte tjenester. Vi har gitt prioriteringer og føringer for hvor og hvordan vi skal få ned kostnadene, samtidig som vi er tydelige på hvor vi ønsker å opprettholde og styrke tjenestetilbudet.
Askøylisten mener at budsjettforslaget vi var med å utarbeide, ville tjent innbyggere og kommunens ansatte bedre enn det som ble vedtatt. Nå får vi i stor grad en økonomistyring basert på administrasjonens prioriteringer og vurderinger. Sånn går det når det politiske flertallet skyver fra seg ansvaret og overlater de tøffe prioriteringene til kommunedirektøren.
Comments