top of page
Søk

Forslaget til ny arealplan – innsigelse fra Kystverket

Da formannskapet i april drøftet om utkastet til ny arealplan skulle sendes på høring, påpekte Askøylisten at sjøsikkerheten for det foreslåtte havneprosjektet Kildn var mangelfullt vurdert og analysert.


Vi la derfor fram følgende forslag i formannskapet for å rette opp i dette før forslaget til ny arealplan ble sendt på høring:


«Forslag til kommuneplanens arealdel må vurdere konsekvensene havneformålet Kildn gir for sjøtransport og allmenn ferdsel på sjø. Både hoved- og bifarleder vil påvirkes av tiltaket. Det er et absolutt krav at havneformålet Kildn sin påvirkning av sjøsikkerheten og medfølgende risiko for hendelser og ulykker i nærliggende sjøområder, skal konsekvensutredes i forslaget til arealplan. Siden konsekvensene av tiltaket ikke er vurdert med hensyn på sjøområdene som omgir havneformålet, kan ikke regionale og nasjonale myndigheter vurdere tiltaket i forhold til deres myndighet og interesser.


Det er også et krav om at juridiske samferdselslinjer i sjø er inntegnet på plankartet. Disse er ikke inntegnet på utkastet til arealplankart.


Formålet «Ferdsel» bør også angis for sjøområdene der det åpnes for havneformål i sjø.


Forslaget til kommuneplanens arealdel 2024-2036 må oppdateres slik at konsekvensene av havneformålet Kildn blir analysert og vurdert i henhold til forskrift om konsekvensutredninger, havne- og farvannsloven og farledsnormalen. Forslaget legges ikke ut på offentlig ettersyn før oppdateringen er gjennomført.»  


Forslaget ble nedstemt i formannskapet mot Askøylistens og SV sine to stemmer.


Den alvorlige mangelen som Askøylisten påpekte om manglende vurdering av sjøsikkerheten i kommunens farvannsområder, har nå resultert i en innsigelse til kommuneplanens arealdel fra Kystverket. Dette er ikke overraskende.


Kystverket har i flere omganger påpekt overfor kommunen at det må foretas konsekvensutredninger for tiltak som omfatter kommunens sjøområder.


Risiko- og sårbarhetsanalysen som er utarbeidet i forbindelse med arealplanutkastet, dekker bare aktiviteter og arealformål på land.


Dessverre har kommunen oversett og neglisjert Kystverkets innspill. Dette vil trolig føre til en forsinkelse i behandlingen av planforslaget. Hadde Askøylistens forslag i formannskapet fått flertall, ville den vesentlige mangelen ved planforslaget som Kystverket reagerer på, kunne vært rettet opp.


Det er også interessant å merke seg hva Kystverket generelt påpeker når det foreslås ny havn (Kildn) i utkastet til ny arealplan:


«Havner og havneterminaler er viktige bindeledd mellom land og hav, og for folk og næringstransporten langs kysten. Det er avgjørende at havna/anløpspunktet har mulighet for å utvide sin virksomhet. Effektiv havnevirksomhet er avhengig av en rekke faktorer, bl.a. arealtilgang, tilknytning til overordnet infrastruktur og kontinuerlig helårsdrift (24/7). God og effektiv tilførselsvei til havna må sikres i det videre planarbeidet slik at havnas funksjon kan ivaretas og behovet for areal til lasting, lossing og lagring, samt terminaler for ulike formål må sikres. Kommunen må gjennom sitt arbeid med arealplaner sikre det maritime næringslivet tilgang til tilstrekkelige næringsarealer med sjøtilgang. Kommunen må legge til rette for at sjøtransporten får tilgang til miljøvennlig drivstoff i framtiden ved å sette av areal til dette i havn.»


Dette viser at en ny havn vil måtte mye større areal og gi mer inngripende naturinngrep enn det tiltakshaverne bak Kildn prøver å kommunisere.


Askøylisten håper at konsekvensene for havneforslaget Kildn nå vil komme fram i sin fulle bredde. Vi tror at det tydelig vil vise hvor urealistisk prosjektet er, samt hvilke naturinngrep som er nødvendig for å eventuelt å realisere det.







0 kommentarer

Comments


bottom of page